A munkavédelmi törvény kötelezővé teszi minden munkahelyre vonatkozólag mentési terv elkészítését.
A mentési terv előírásai rendellenes körülmények esetén alkalmazandóak. Ilyen esetekben a munkahely jellegére, helyzetére, kiterjedésére, a veszélyforrás hatására, valamint a munkavégzés hatókörében tartózkodókra tekintettel kell a mentési tervet elkészíteni, a mentéshez szükséges személyeket pedig ki kell jelölni.
A helyszíni felmérést követően rövid határidőn belül elkészítjük a mentési tervet, mivel a munkáltató rendellenes körülmények kialakulásának esetére köteles Mentési Tervet készíteni, melyet a munkavédelmi törvény (1993. évi XCIII. tv.) 45. § ír elő.
Mire szolgál a mentési terv?
A mentési terv a munkahelyen, munkavégzés közben előfordulható rendkívüli vagy rendellenes körülmények kezelésére kerül kidolgozásra.
A mentési terv feladata kettős
- Egyrészt összehangolja, megtervezi a munkáltató tevékenységét a rendellenes körülmények miatt kialakult helyzet felszámolásában. Meghatározza az adott esetekben használható megoldási módokat, szervezési instrukciókat.
- Másrészt feladata a munkahelyeken a rendeltetésszerű működés közben bekövetkező olyan nem várt esemény rendezése is, amely magában hordozza a folyamat ellenőrizhetetlenné válását, ezért azonnali beavatkozást igényel.
A mentési tervben az alábbi rendellenes körülményekre térünk ki:
- Munkahelyi tűzeset,
- Gépek, berendezések veszélyessé válása,
- Elektromos áram szabálytalan használata, kimaradása,
- Gázömlés,
- Csőtörés,
- Veszélyes anyagok használata, kiszabadulása,
- Biológiai veszély,
- Anyagtárolás során bekövetkezett esemény,
- Liftek, teheremelő szerkezetek meghibásodása,
- Bombariadó,
- Szennyező anyagok közcsatornarendszerbe történő kerülése.
A mentési terv feladata kettős
- Egyrészt összehangolja, megtervezi a munkáltató tevékenységét a rendellenes körülmények miatt kialakult helyzet felszámolásában. Meghatározza az adott esetekben használható megoldási módokat, szervezési instrukciókat.
- Másrészt feladata a munkahelyeken a rendeltetésszerű működés közben bekövetkező olyan nem várt esemény rendezése is, amely magában hordozza a folyamat ellenőrizhetetlenné válását, ezért azonnali beavatkozást igényel.
Mentési terv készítésére vonatkozó előírások
Mvt. 45. § (1) Rendellenes körülmények kialakulása esetére - amikor a szabályos üzemvitelre vonatkozó biztonsági előírások nem tarthatók be - a munkahely jellegére, helyzetére, kiterjedésére, valamint a veszélyforrások hatására, továbbá a munkavégzés hatókörében tartózkodókra is tekintettel mentési tervet kell készíteni, és a mentéshez szükséges személyeket ki kell jelölni.
Jogszabály ezzel kapcsolatban kötelező előírásokat állapíthat meg.
A mentési terv a külön jogszabály által előírt - biztonsági, védelmi-, intézkedési vag más hasonló tárgyú - tervbe foglalva is elkészíthető.
A mentési terv munkahelyre vonatkozó részét minden érintett munkavállalóval ismertetni kell!
A mentési terv készítésének célja:
- meghatározásra kerül, hogy melyek azok az események, amelyeket rendkívülinek kell tekinteni, valamint, hogy ebben a kérdésben meghatározza a munkáltató tevékenységét a helyzet felszámolásában;
- minden munkavállaló tisztába legyen azzal, hogy rendkívüli esemény bekövetkezésekor mi a feladata.
A mentési tervnek ki kell terjednie a következőkre:
- a mentés irányításáért felelős személy, és a további résztvevők és feladataik;
- általános magatartási szabályok;
- mentőcsoportok és feladataik;
- a riasztás-bejelentés módja (munkáltató, munkavállaló, hatóságok);
- a sérült, mozgásképtelen, eszméletét vesztett személy(ek) mentése;
- elsősegélynyújás;
- energiaellátás korlátozása (lezárás), munkaeszközök, technológiai folyamatok leállítása; veszélyes anyagok, termékek és épületek mentése;
- a rendkívüli esemény vizsgálata (okláncolat meghatározása, felelősség megállapítása)
- helyreállítás megszervezése.
Kérje személyre szabott ajánlatunkat